pondělí 7. ledna 2019

NOVOROČNÍ SVÍČKY...

...zdravím v novém roce ;-)... 

...svíčky vlastní výroby jsem měla naplánované na podzim v naději, že by to byl hezký vánoční dárek pro mé blízké. Ale protože čas byl neúprosný a plánů hodně, musela jsem v mnoha ohledech slevit ze svých nároků. Na svíčky nedošlo ani mezi svátky. Až teď o víkendu se zadařilo, a tak mám místo vánočních svíček, svíčky novoroční ;-)...

...o vlastních svíčkách jsem snila dlouho, líbí se mi na tom, že je to další krůček blíž k zero waste a také člověk ví, co mu v kalíšku skutečně hoří ;-). Navnadil mě i návod, který se zdál být velmi jednoduchý. Navíc konečně najdou uplatnění všemožné skleničky od svíček, jogurtů a dalšího, které si dlouhodobě střádám...

...ingredience (i recept) jsem pořídila na Ekokoza.cz (nakupuji tam potřeby pro výrobu domácího pracího prášku, mimochodem, stále jsem s praním tímto způsobem spokojená). K výrobě svíček jsem tedy potřebovala jen: nastřádané skleničky a hliníkové kalíšky od čajových svíček, sójový vosk, knoty s plíšky a vybrané vůně s fixací (namíchala jsem santalové dřevo a vanilku)...

...musím říct, že samotný proces nebyl zas tak úplně triviální, jak jsem předpokládala. U šroubovacích skleniček mě zlobil knot - nechtěl držet na svém místě a pořád mi při nalévání vosku ujížděl (možná tomu pomohlo malinko vypouklé dno u těchto skleniček), takže v tento moment jsem se u toho trošku vztekala. Taky ta fixace vůně mě zlobila, i když jsem ji rozehřála, po nalití do vosku se mi rychle srážela a tuhla, tohle musím ještě vychytat. Taky se mi dařilo při nalévání vosku do skleniček dost bryndat, na to se mi osvědčil pečící papír jako podložka - ztuhlý vybryndaný vosk z něj jde dobře seškrábnout a mohu ho použít příště. Prostě byla to taková trošku kočičko-pejskovská práce ;-)...

...ale svíčky nakonec mám a dokonce hoří a i voní! A proces výroby mě (i přes popsané peripetie) hodně bavil, takže se už moc těším, až se pustím do další várky...




 


12 komentářů:

  1. Anonymní1/07/2019

    Verčo, knoty ke dnu napřed přilep kapkou vosku,nebudou ti lítat. K nalévání by mohl pomoci široký trychtýř k plnění zavařovacích sklenic. Ivča

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Ivčo, moc díky za rady! To lepení voskem ke dnu jsem dělala, akorát u těch šroubovacích sklenic mi to nějak nefungovalo ;-)... Možná jsem taky ten vosk lila moc rychle... Ten trychtýř by určitě leccos vyřešil ;-)... Díky moc ;-)...

      Vymazat
    2. Anonymní1/07/2019

      Pak se ten knot dá trochu přidržet špejlí,pokud má člověk dost rukou...;-) Ivča

      Vymazat
    3. Jojo, tak nějak jsem to nakonec dopatlala... A chybějící ruce mi nahradily kolíčky ;-)...
      V.

      Vymazat
  2. Super, taky se na ně chystám. Jen do betonu :)
    Veru, jak jsi řešila velikost knotu a nádoby? Je nějaký poměr velikostí nádoby, vosku a knotu?
    Díky.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. No jasně, Marti, u Tebe se to přímo nabízí ;-)... To bude bomba... Jak vypočítat množství vosku na objem nádoby je v tom receptu na Ekokoze, podle kterého jsem to dělala (v článku je odkaz), i když já to brala docela od oka (vosk se rozpouští rychle, takže když ho bylo málo, přidala jsem ;-D), no a knoty jsem brala ty hotové s plíškem a použila odhadem podle nádoby - mají víc velikostí, na čajovky mi stačily myslím 3,5 cm a na skleničky 10 cm. Pak ještě mají knot ve špulce a můžeš si odmotat, kolik chceš... Je lepší ho mít delší, on se pak nakonec zastřihává, aby byl 1 cm nad voskem... Tak snad jsi mě pochopila ;-)...
      V.

      Vymazat
    2. Veru, moc děkuju.
      Přemýšlela jsi i nad dřevěnými knoty, které by měly dokonce připomínat praskání dřeva v krbu?

      Vymazat
    3. Marti, abych pravdu řekla, tak zatím moc ne, tak daleko ještě nejsem ;-)... I když se mi líbí hlavně vzhledově (to praskání dřeva bych ani nepotřebovala ;-D) a myslím, že v kombinaci s betonem to nebude mít chybu ;-)...
      V.

      Vymazat
  3. Veru, to je skvely napad, tohle by bavilo i me:-). To santalove drevo zni skvele! Krasa. M.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Marci, nepochybuju, že ty, která zvládáš úžasná mýdla, by ses nepustila do svíček ;-D... doporučuju a těším se, až to taky zkusíš ;-)...
      V.

      Vymazat
  4. Ja mam zas v planu svicky z vceliho vosku (tata je vcelar) chtela jsem tak udelat i ty cajovky. Ale tema peripetiemy jsi mi uplne pripomnela, jak jsem delala svicky jako dite. To jsem si v plechacku rozehrivala zbytky svicek a lila je do ruznych sklenic, knot jsem nahore navazovala na spejle ktere byly do krize. Pak jsem sklenici mohla rozbit a byla svicka jen voskova. Byly to proste zbytkove pruhovane svicky. Kdyz tak nad tim premyslim, krabici se zbytky musim mit jeste u nasich na pude :)

    OdpovědětVymazat


Poznámka: Komentáře mohou přidávat pouze členové tohoto blogu.