čtvrtek 7. prosince 2017

ADVENT TIME...

...malé adventní nahlédnutí k nám: chybí tomu zelená, ale je mi líto škubat větvičky, a tak čekám, jestli mi do cesty přijde nějaká spadlá... bílá je pro mě symbolem čistoty, klidu, prostoty... přála jsem si mít takové nejen Vánoce, ale i advent. Přiznám se, nezačala jsem nejlíp (vůbec nechápu, jak se mi to podařilo, ale znovu mám pocit, že je náš domov zavalen věcmi; co už bylo protříděné, je zase plné, a nějak mi to vzalo vítr z plachet). Ale ještě s tím můžu něco udělat, zklidnit se...

...letos máme nejkratší advent, jaký může být. A já se zrovna včera dověděla několik zajímavostí o symbolice adventního věnce. Tato tradice se k nám prý dostala až po roce 1989 z Německa (je pravda, že si nevzpomínám, že bychom za mého raného dětství doma adventní věnec dělali). Co jsem nevěděla, bylo také to, že správně na něm má být těch svící pět: tři fialové, jedna růžová a ta pátá, uprostřed, bílá. Má symbolizovat Ježíše Krista a zapálena má být na Štědrý den. Jednotlivé svíčky by se prý měly zapalovat proti směru hodinových ručiček. Zajímavé. (Nechtěla jsem poučovat, jen si to zapsat, dokud to mám v živé paměti)...

...přeji si mít letošní advent víc prožitý "zevnitř". Včera jsem se totiž ocitla na jednom komorním koncertě a hudba a informace z něj ve mně rezonují ještě teď a doufám, že mi to vydrží až do Vánoc ;-). Před Štědrým dnem mě čeká ještě jeden koncert, na kterém budu zároveň účinkovat jako členka místního pěveckého sboru, kdy si "dáme" tradiční Rybovu mši. Nikdy mě na Vánoce nic nenaladí lépe než právě tohle. Když už jsem se tedy dnes pustila do toho mentorování (ač to sama nemám ráda), dovolím si ještě doporučit k předvánočnímu poslechu (kromě již zmíněné Rybovy mše) mši, kterou složil Jiří Pavlica, málokdo ji zná (my jsme měli tu čest ji se sborem několikrát zpívat) a která je prostě nádherná. Třeba by mohla někoho potěšit při pečení cukroví ;-)...

...děkuji Hance Sew4Home za skvělý tip na poslech rozhovorů Jaroslava Duška se zajímavými osobnostmi. Zpříjemňují mi žehlení, vaření, mytí nádobí i předvánoční úklid ;-)...

...a děkuji Míše a Markétě Mámami za velkou radost těsně před začátkem adventu. Vyhrála jsem totiž (a spolu se mnou i má švagrová) v jejich soutěži na instagramu dvě jejich knihy, jednu klasickou a využitelnou během celého roku - Báječné oslavy a jednu elektronickou, která mi momentálně také zpříjemňuje advent - Vánoce v klidu. A tam se dovídám, že v tom nejsem sama. Že jsem na tom nejspíš podobně jako většina maminek, které chtějí pro své blízké připravit kouzelné Vánoce. A že to kouzlo nespočívá v nablýskaném bytě, napečeném cukroví nebo nakoupené hromadě dárků, ale v tom, že si z toho kouzelného období samy vezmeme také něco pro sebe ;-)...







..."barborky" mi přinesla dcera z vycházky a jsou ještě z listopadu ;-D...


13 komentářů:

  1. Anonymní12/07/2017

    Biela (so zelenou) je naj!
    Ja som ešte na VŠ nevedela, že Vianoce nie sú len sviatky ,,pokoja a mieru pod jedličkou,, ale aj narodenie Krista Pána a sviatok je 25.12, to som poplietla už vydatá.
    Adventný veniec sa posväcuje na Prvú adventnú nedeľu, jednoducho sa donesie k pred oltárny stôl a kňaz posvätí všetky rad-radom, ak tam nejaké sú.
    Pre deti sme to podstupovali každý rok, aj adventnú prípravu, a Milo bol teraz aj na duchovnom úvode...
    Páči sa mi aj výklad, že sviečky symbolizujú svetlo, ktoré sa dáva tak, že svieca musí zhárať, teda sa míňa a len Kristus Svetlo zhára a neminie sa:-)
    Paschálna svieca tiež symbolizuje Krista a je na Veľkú noc.
    My sme s deťmi cez Advent stavali hlavne betlhemček a tešili sa na Jezuľa:-)
    To som roky aj zháňala, malé Jezuliatko, deti ho majú veľmi radi, a nezohnala, ale deti plnili rôzne skutky a vyrábali darčeky pre Ježiška do betlhemčeka:-)
    Hlavne nemaj starosť, pokoj a tešenie nech sprevádza váš Advent, urobila si mi dnes veľkú radosť a s takým darom, aký máš, si svetielko a ,,usporiadavaš,, okolo seba tie ,,veci pravé,, tie ostatné majú svoj čas...:-)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Krásné adventní zvyky, Alenko... Odpovídám s velkým zpožděním, ale nesmírně mě Tvůj komentář o adventu potěšil. Doufám, že jste měli poklidné a požehnané svátky, myslela jsem na vás <3...
      V.

      Vymazat
  2. :) krásný advent Veru
    Nám jedna spadlá přišla z hůry :) Spadl rovnou celý strom a komunitní centrum jej poskytlo všem :).

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Marti, tak to jste o větvičky neměli nouzi ;-)... Hezky bylo u vás, koukala jsem...
      V.

      Vymazat
  3. Veru,
    chodím po lese a hledám pokácené stromy. Nechápu lidi co vyrazí s igelitkama do lesa a stříhají vše, co jim přijde pod ruku.
    Já se dověděla, že první svíčku na adventním věnci by měl zapalovat nejmladší člen rodiny.
    Krásně útulno máš doma. Hlavně v klidu, že. Toho je o Vánocích totiž nějak málo. Nikdo nic nestíhá, eshopy nestíhají, dopravci nestíhají, hospodyňky nestíhají... Péct na to. :)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Děkuju, Marti, no snažila jsem se zuby nehty, aby mě ten všudypřítomný shon nepohltil. Poslední dobou mi to "hamtání" vadí čím dál víc, všeho musí být hodně, to je hlavní heslo u mnohých, což se samozřejmě nikdy stihnout nedá... To není ale váš (ani náš) případ, viď ;-)...
      V.

      Vymazat
  4. Veru, máš to krásné! Taky čekám na nějakou spadlou větev...:)) Tak ať i zbytek příprav v poklidu. E.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Děkuju moc, Evi. Nakonec se to mým představám opravdu hodně přiblížilo ;-)...
      V.

      Vymazat
  5. Veru, gratuluji k vyhre a moc chvalim napad s paskou oznacujici svicky na adventnim svicnu. Advent mam rada, i kdyz se shonu nevyhnu. Taky Jaroslava Duska, 4 dohody jsi slysela? My si cast pustili znovu asi pred tydnem, pro me skvele a dokonale a tak pravdive. O venci jsem netusila to, co jsi psala, takze pro me zajimave. Krasny cas. M.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Moc děkuju, Marci. Jojo, na youtube postupně sjíždím všechno s Duškem ;-D... Takhle označené svíčky už jsem jednou měla a pro úspěch to letos zopakovala ;-)... Měj se krásně <3...
      V.

      Vymazat
  6. Taky jsme oslavili první adventní týden, s dcerou a trošku kreativnější formou, objednala jsem totiž na https://www.piskohrani.cz/adventni/ adventní šablony k barevnému písku, takže jsme spolu zkoušeli něco pěkného vytvořit.

    OdpovědětVymazat


Poznámka: Komentáře mohou přidávat pouze členové tohoto blogu.